Online tvrtka veći dio ili cjelokupan svoj posao obavlja preko Interneta i nema fizičku adresu na koju bi kupac mogao doći. Tvrtka koja je potpuno online može za sve svoje funkcije poput razvoja, marketinga, prodaje i slično zaposliti vanjsku tvrtku ili osobe (outsource-ati posao). Međutim, većina ovakvih tvrtki neke poslove ipak ostavlja u kući što može zahtijevati fizičku adresu za skladište, proizvodni pogon i slično.

Online maloprodajaOnline maloprodaja je najpoznatiji i najčešći oblik online tvrtke. Sve je počelo davnih 1980-tih godina kad su američke tvrtke poput AOL-a i CompuServe-a počele nuditi usluge poput e-maila i foruma u obliku pretplate. Kako u to vrijeme nije bilo Interneta (odnosno, nije bio raširen kao danas), te usluge su se koristile pomoću primitivnih tekstualnih sučelja na raznim računalnim platformama. S vremenom su ponuđene usluge proširene na novosti, vijesti o cijenama dionica i online kupovinu.

Popularizacijom Interneta otvorile su se ogromna tržišta za online tvrtke jer kupci više nisu bili zemljopisno ograničeni. Uz to, razvoj sigurnosnih protokola kao što je SSL (1994. godine) omogućio je siguran prijenos osjetljivih podataka kao što su brojevi kreditnih kartica. Rezultat je bio eksplozija online trgovine. Na žalost, ta eksplozija je rezultirala dobro poznatom dot-com krizom od 2000. do 2002. godine. Nakon te krize vrlo malo online tvrtki je preživjelo, ali one koje jesu postale su online divovi (Amazon, eBay…).

Najveća online tvrtka na svijetu

Amazon je najpoznatija i najveća online maloprodaja na svijetu. Trenutno ima preko 150.000 zaposlenih i godišnji prihod od preko 90 milijardi dolara. Njegov osnivač, Jeff Bezos, zamislio je Amazon kao online knjižaru te je izumom e-knjiga i e-čitača unio revoluciju u izdavačku djelatnost.

Klasične velike knjižare nisu se mogle konkurirati Amazonovim niskim cijenama, ogromnim izborom i besplatnom poštarinom te su redom propadale. Osim što prodaje e-knjige, Amazon prodaje i vlastitu liniju e-čitača pod nazivom Kindle. U prosjeku se svakih sat vremena u Amazonov katalog knjiga doda 12 novih naslova.

Amazon je, potaknut velikim uspjehom u prodaji knjiga, ubrzo proširio svoju ponudu na CD i DVD naslove, video igre, elektroniku i ostalu robu široke potrošnje. 2002. godine počeli su nuditi usluge računalnog oblaka i trenutno su najveći pružatelj tih usluga.

Online tvrtka nije samo maloprodaja

Rad od kućeMaloprodaja nije jedina prigrlila online oblik.  Primjer su programerske tvrtke koje sve češće zapošljavaju ljude iz raznih dijelova Zemlje, koji zajedno rade na raznim projektima. To tvrtkama omogućuje zapošljavanje jeftinijih radnika i 24-satnu korisničku podršku raspoređenu po različitim vremenskim zonama, a sastanke licem-u-lice zamijenile su e-mail poruke i video konferencije.

Mnoge tvrtke prebacuju samo dio poslovanja u online svijet tako što omogućuju zaposlenicima rad od kuće. Služba za korisnike je idealan primjer. Tvrtke poput IBM-a omogućuju svojim zaposlenicima koji rade u korisničkoj službi rad od kuće.

Prednosti online poslovanja

Tvrtke koje posluju na Internetu imaju mnogo potencijalnih prednosti. Neke od njih su:

  • ušteda na poslovnom prostoru – budući da poslovni prostor nije neophodan, tvrtke mogu uštedjeti na troškovima kao što su najam poslovnog prostora, režije, osiguranja i slično,
  • fleksibilnost – fleksibilnija organizacija poput online tvrtke lakše će se prilagoditi promjenama na tržištu,
  • zadovoljniji zaposlenici – rad od kuće omogućuje zaposlenicima bolje balansiranje između poslovnog i privatnog života,
  • budući da zaposlenici mogu raditi bilo gdje, tvrtke mogu zaposliti ljude iz ruralnih područja gdje je veća nezaposlenost.

Nedostaci online poslovanja

Mogući nedostaci online poslovanja na koje treba obratiti pažnju su:

  • ako su zaposlenici smješteni na raznim mjestima (pa čak i različitim državama), postoji mogućnost da jezične i kulturološke razlike postanu problem,
  • nedostatak interakcije licem u lice između zaposlenika može rezultirati komunikacijskim problemima,
  • smanjenje produktivnosti zbog zaposlenika koji rade od kuće, a nedostaje im samo-discipline.

Nisu sve tvrtke pogodne za online poslovanje

Povijest pamti neke tvrtke koje su neslavno završile svoj online život. Jedan od tipičnih primjera su online trgovine živežnim namirnicama. Tijekom dot-com krize bilo je mnogo pokušaja da se prodaja živežnih namirnica prebaci u online svijet, ali gotovo niti jedna nije uspjela.

Neuspjeh online prodaje živežnih namirnica nije tako neobičan jer naglašava najveći nedostatak online prodaje – nemogućnost osobne provjere proizvoda prije kupnje. Većina ljudi voli osobno provjeriti kvalitetu i svježinu proizvoda poput mesa i povrća.

Kod proizvoda kao što su odjeća, obuća ili elektronika kupci često provjere proizvod u klasičnoj trgovini prije kupnje na Internetu. Na taj način mogu osobno provjeriti proizvod prije kupnje na Internetu što im omogućava uštedu jer su cijene proizvoda na Internetu obično niže.

Kod drugih vrsta poslova kao što su banke većina ljudi preferira sve obavljati putem Interneta. Međutim, neke usluge koje banke nude (na primjer zahtjev za kredit) ipak traže odlazak u banku.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

Ova stranica koristi kolačiće za bolje korisničko iskustvo, prilagodbu sadržaja i analize posjeta web stranici. Postavke kolačića možete dodatno podesiti u Vašem web pregledniku. Više informacija

Postavke kolačića na ovoj stranici su podešene na "dozvoli kolačiće" kako bi omogućili što bolje korisničko iskustvo, prilagodbu sadržaja i analize posjeta. Ukoliko nastavite koristiti web stranicu bez promjene postavki kolačića ili ako kliknete na "Prihvaćam" ispod teksta, tada se slažete s ovim.

Zatvori